Son yazılar

Welcome to Hukuk Forum Sitesi - Hukuk ve hayata dair her şey!. Please login or sign up.

22 Kasım 2024, 11:54:06

Login with username, password and session length
Üyeler
Stats
  • Toplam İleti: 8,886
  • Toplam Konu: 4,420
  • Online today: 403
  • Online ever: 648
  • (29 Eylül 2024, 09:37:03)
Çevrimiçi Kullanıcılar
Users: 0
Guests: 391
Total: 391

Distribütör ve ithalatçı kavgası

Başlatan jagg, 26 Temmuz 2011, 13:26:31

« önceki - sonraki »

jagg

Başlık çok açıklayıcı olmamış olabilir. Durum şu; X firması bir ürünün Türkiye distribütörlüğünü yapıyor ve bu ürünü ithal edip teknik servis dahil olmak üzere çeşitli hizmetler sunuyor ayrıca satılan bu ürün menşei itibariyle uluslararası garantisi olan bir ürün yani diyelimki Almanyadaki bir mağazadan alınan ürün fatura ibrazı yapıldığı takdirde burada garanti kapsamına giriyor fakat bu ürünü Türkiyede kendi imkanlarıyla ithal eden bir başka firma daha var şimdi sorum şu; Bizim distribütör olan X firması diğer firmanın sattığı ürünlere ben garanti falan vermem beni ilgilendirmez diyor böyle bir hakkı olabilir mi? Sonuçta diğer firmada bu malı kaçak getirmiyor ve faturasıyla birlikte satıyor üstelik ithalatını yaptığı firma zaten bizim distribütöre ürün veren firma burada bir çelişki mi var? Ben distribütörden değilde diğer firmadan bu ürünü alsam (çünkü arada çok ciddi fiyat farkı bulunmakta) benim teknik servis hizmeti almam mümkün değil mi?

Teşekkürler...

Avukat

Merhabalar. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da yer alan konuyla ilgili hükümler aşağıdadır:

     Garanti Belgesi
   
     Madde 13 - (Değişik: 6/3/2003-4822/20 md.)
   
     İmalatçı veya ithalatçılar ithal ettikleri veya ürettikleri sanayi malları için Bakanlıkça onaylı garanti belgesi düzenlemek zorundadır. Mala ilişkin faturanın tarih ve sayısını içeren garanti belgesinin tekemmül ettirilerek tüketiciye verilmesi sorumluluğu satıcı, bayi veya acenteye aittir. Garanti süresi malın teslim tarihinden itibaren başlar ve asgari iki yıldır. Ancak, özelliği nedeniyle bazı malların garanti şartları, Bakanlıkça başka bir ölçü birimi ile belirlenebilir.
   
     Satıcı; garanti belgesi kapsamındaki malların, garanti süresi içerisinde arızalanması halinde malı işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeksizin tamir ile yükümlüdür.
   
     Tüketici onarım hakkını kullanmışsa, garanti süresi içerisinde sık arızalanması nedeniyle maldan yararlanamamanın süreklilik arz etmesi veya tamiri için gereken azami sürenin aşılması veya tamirinin mümkün bulunmadığının anlaşılması hallerinde, 4 üncü maddede yer alan diğer seçimlik haklarını kullanabilir. Satıcı bu talebi reddedemez. Tüketicinin bu talebinin yerine getirilmemesi durumunda satıcı, bayi, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur.
   
     Tüketicinin malı kullanım kılavuzunda yer alan hususlara aykırı kullanmasından kaynaklanan arızalar, iki ve üçüncü fıkra hükümleri kapsamı dışındadır.
   
     Bakanlık, hangi sanayi mallarının garanti belgesi ile satılmak zorunda bulunduğunu ve bu malların arızalarının tamiri için gereken azami süreleri Türk Standartları Enstitüsünün görüşünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.

     Satış Sonrası Hizmetler
     Madde 15 - (Değişik: 6/3/2003-4822/22 md.)
   
     İmalatçı veya ithalatçılar, sattıkları, ürettikleri veya ithal ettikleri sanayi malları için o malın Bakanlıkça tespit ve ilân edilen kullanım ömrü süresince, yeterli teknik personel ve yedek parça stoku bulundurmak suretiyle bakım ve onarım hizmetlerini sunmak zorundadırlar.
   
     İmalatçı veya ithalatçıların bulundurmaları gereken yedek parça stok miktarı Bakanlıkça belirlenir.
   
     İthalatçının herhangi bir şekilde ticari faaliyetinin sona ermesi halinde, kullanım ömrü süresince bakım ve onarım hizmetlerini, o malın yeni ithalatçısı sunmak zorundadır.
   
     Bakanlık, hangi mallar için servis istasyonları kurulmasının zorunlu olduğu ile servis istasyonlarının kuruluş ve işleyişine dair usul ve esasları Türk Standartları Enstitüsünün görüşünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.
   
     Garanti belgesiyle satılmak zorunda olan bir sanayi malının garanti süresi sonrasında arızalanması durumunda, o malın Bakanlıkça belirlenen azami tamir süresi içerisinde onarımı zorunludur.


Tüm bu hükümler çerçevesinde olayı değerlendirilsek; her ithalatçı firma, kendi ithal ettiği üründen sorumludur ve her tüketici de ancak o malın ithalatçısı olan firmanın ve malı aldığı yerin (satıcının) hukuken muhatabıdır. Konu özetle bu şekilde. Kolay gelsin...

jagg

Burda imâ edilen marka Apple ve imâ edilen firmalarda Bilkom ile İstanbul Bilişim. Cevabınızdan anladığım; Apple'ın resmi distribütörü durumunda olan Bilkom İstanbul Bilişimden alınan herhangi bir Apple için garanti şartlarını yerine getirmek zorunda değil ancak kendi yasal bayiilerinin sattığı mallardan sorumlu buna karşılık bağımsız ithalatçı durumundaki İstanbul Bilişim sattığı Apple bilgisayarlar için Bilkom'a bağlı olmaksızın garanti koşullarını sağlamak zorunda. Bu durumda İstanbul Bilişimden alınan bir ürün için Bilkom'dan garanti koşullarını talep etmemiz söz konusu değil. Umarım doğru anlamışımdır. Cevabınız için çok teşekkür ederim.

Avukat

Alıntı YapBu durumda İstanbul Bilişimden alınan bir ürün için Bilkom'dan garanti koşullarını talep etmemiz söz konusu değil. Umarım doğru anlamışımdır.

Aynen öyle. Doğru anlamışsınız. Kolay gelsin...